vrijdag 31 oktober 2025 | Artikelen nieuwsbrief

Baanwissel

We leven niet meer in de jaren vijftig. Mensen werken niet meer veertig jaar bij dezelfde baas, maar hoppen veel vaker van de ene naar de andere baan. Aldus de WTP-lobby tijdens de wetsbehandeling.

Wisselen van baan kan je duizenden euro’s pensioen kosten, aldus De Telegraaf onlangs.

De technieken om het grote publiek en de politiek te overtuigen van een bepaald standpunt zijn heel interessant. De geschiktheid van het pensioenstelsel voor de huidige arbeidsmarkt is een treffend voorbeeld.

Je opent met een inkopper, een stelling die evident waar is. In dit geval:  We leven niet meer in de jaren vijftig. Vervolgens kleur je die in met een stelling die veel mensen herkennen. In dit geval:  Mensen werken niet meer veertig jaar bij dezelfde baas, maar hoppen veel vaker van de ene naar de andere baan. Daarna suggereer je, dat die inkleuring een probleem is: Het pensioenstelsel moet met zijn tijd meegaan. En vervolgens presenteer je je product: De WTP sluit beter aan op de arbeidsmarkt.

Dat was het. Meer is er niet nodig. Nu ja, bij de inkleuring is het nog wel gewenst dat je je publiek meeneemt. Dat mensen geregeld van baan veranderen, zal het publiek wel herkennen. Of dat echt meer is dan in het verleden doet er niet veel toe.
Maar het probleem dat je suggereert hoeft niet echt te bestaan. De snel veranderende arbeidsmarkt was in het oude stelsel helemaal geen probleem. Je kon je pensioen meenemen naar je nieuwe werkkring. Of niet, als je dat liever niet deed. Dat was geen enkel probleem.

En je product hoeft het probleem ook helemaal niet op te lossen. Het is zelfs niet erg als je product het probleem waar je op zinspeelt niet oplost, maar juist creëert. Dat is wat we zien gebeuren bij de baanwissel in het nieuwe pensioenstelsel. Baanwissel was onder het oude stelsel nooit een probleem, maar dank zij het nieuwe stelsel is het ineens wel een probleem. Het probleem blijft ook niet verborgen; het staat met grote koppen in De Telegraaf. Nu veroorlooft De Telegraaf zich wel wat dichterlijke vrijheid, maar in hoofdlijnen is het wel duidelijk.

Kortom, je hebt een product, je verzint er een probleem bij en vervolgens creëer je dat probleem met je product. En je oogst er nog applaus mee ook. De hoon is voor degenen die kritisch zijn over jouw product. Het is wonderlijk, maar zo kan marketing werken. De commerciële mens is een fascinerend wezen.

Nieuwsbrief 44 – 2 november 2025

Woordenlijst

ROL is een innovatieve manier van pensioen-rekenen. Waar de politieke discussie gaat over òf-òf-vragen, realiseert de ROL èn-èn.

  • Èn nominale zekerheid (geen kortingen van pensioenen meer);
  • Èn snellere indexatie voor ouderen (aanpassen van pensioen aan gestegen prijzen), sneller nog dan het pensioenakkoord;
  • Èn pensioenzekerheid voor jongeren;
  • Èn grote kans op een volledig geïndexeerd pensioen voor jongeren;
  • Èn stabiele premies op ongeveer het huidige niveau.

Dit is niet te mooi om waar te zijn. Dit is slimmer rekenen. Actuaris Arno Eijgenraam kan politieke discussies overbodig maken door al deze doelstellingen tegelijk te realiseren.

Gerelateerde berichten

Twee zetels 50 PLUS

Laten we eerlijk zijn. Pensioen is geen heet onderwerp geweest in de afgelopen verkiezingscampagne. Waar in de vorige campagne partijen hevig stelling namen, was het nu oorverdovend stil als het gaat om pensioenen. Toch wist een partij die we in de campagne nauwelijks...

Lees meer

Spreiding van resultaten

Om reëel uitzicht te hebben op een koopkrachtig pensioen moet er voldoende in aandelen worden belegd. Maar beleggen in aandelen brengt risico’s met zich mee. In 2008 is de AEX met 52% gedaald en je wilt niet dat dit ook met je pensioen gebeurt. En dus worden er...

Lees meer