Debat
APG kwam onlangs weer met een nieuwe mythe: de Wet toekomst pensioenen zou niet afgeraffeld zijn. Op haar site stelt zij:
In totaal is er ruim 125 uur gedebatteerd over het wetsvoorstel. Er hebben vijf technische briefings plaatsgevonden, er zijn 54 deskundigen door de Tweede en Eerste Kamer gehoord en er zijn in totaal bijna vijfduizend schriftelijke en mondelinge Kamervragen beantwoord.
Nu neem ik aan dat APG kan tellen; ik heb de cijfers niet gecontroleerd. Die neem ik dus voor waar aan. Maar de woorden bij die cijfers zie ik toch iets anders.
Wat ik gezien heb, is dat er 125 uur monologen zijn afgestoken, dat er 54 deskundigen zijn verschenen in de Tweede en Eerste Kamer en dat er bijna vijfduizend schriftelijke en mondelinge vragen zijn gesteld.
Ik hoop dat u het verschil ziet. Er is veel gesproken, maar er is weinig geluisterd. De oppositie is met veel tegenargumenten gekomen. Er is er niet één weerlegd. Ze zijn gewoon genegeerd. Een deskundige rekende voor, dat de poging om tot een koopkrachtiger pensioen te komen is mislukt; daarna bleef de minister gewoon komen met de stelling dat deze wet voor eerder uitzicht op een koopkrachtig pensioen gaat zorgen. Van de vijfduizend vragen wacht de helft nog (waarschijnlijk vergeefs) op antwoord.
Oké, er zijn een paar kleine aanpassingen gedaan. Het beleggen met geleend geld is beperkt tot 150% en er is uitstel van de deadline toegezegd (overigens nog niet werkelijk geregeld) tot 2028. En zo zijn er nog wat details aangepast.
Maar over de vraag of deze wet er nu wel of niet moet komen, is niet gedebatteerd. Er zijn nog veel vragen onbeantwoord gebleven. En diverse tegenstanders van de wet hebben alleen maar voorgestemd uit coalitiebelang. Dat noem ik niet bepaald een zorgvuldige behandeling.
Dat roept natuurlijk de vraag op: kun je het zelf beter? Ik denk het wel. Zodra de financiering rond is, wil ik een wet gaan schrijven die een zeker en koopkrachtig pensioen mogelijk maakt. Ik wil daarbij verschillende voorlichtingssessies houden, voor groepen pensioenspecialisten en voor De Nederlandsche Bank. Daar zal ik applaus en kritiek krijgen. Ik neem mij stellig voor om de kritiek hetzij te weerleggen, hetzij te gebruiken om mijn oplossing te verbeteren. Een half jaar na het rondkomen van de financiering mag u mij daarop afrekenen.
Nieuwsbrief 2024 – 18 5 mei 2024
Woordenlijst
Actieve deelnemer
Actuariële premie
AOW
AOW leeftijd
Begrotingsperspectief
Beschermingsrendement
Casino pensioen
Collectief pensioen
Compensatie
DB pensioen
DC pensioen
Degressieve opbouw
Dekkingsgraad
Doorsneepremie / doorsneesystematiek
Flexibel contract
Financieel ToetsingsKader
FTK
Fictief
Franchise
Indexatie
Inkoop pensioen
Kapitaaldekking
Korten pensioenen
Koopkrachtig Solidair Pensioen
Langlevenrisico
Life Cycle Beleggen
Leenrestrictie
Nabestaandenpensioen
Malieveld
Nominale aanpraak
Nominale aanpraak
Omslagfinanciering
Opbouwbasis
Overrendement
Pech- en gelukgeneraties
Pensioenpijlers
PPI
Pech- en gelukgeneraties
Premiedekkingsgraad
Premieregeling
Projectierendement
Rekenrente
Rekenrente – oude wetgeving
Rekenrente - Alternatieve ideeën
Rekenrente - ROL Pensioenfondsen
ROL Pensioenfondsen
Restitutie
Risicobasis
Risicovrije rente
Solidair contract
Solidariteit
Solidariteitsreserve
Stichting ROL Pensioenfondsen
Vervangingsratio
Waardeoverdracht
Waarderingsperspectief
WTP
ROL is een innovatieve manier van pensioen-rekenen. Waar de politieke discussie gaat over òf-òf-vragen, realiseert de ROL èn-èn.
- Èn nominale zekerheid (geen kortingen van pensioenen meer);
- Èn snellere indexatie voor ouderen (aanpassen van pensioen aan gestegen prijzen), sneller nog dan het pensioenakkoord;
- Èn pensioenzekerheid voor jongeren;
- Èn grote kans op een volledig geïndexeerd pensioen voor jongeren;
- Èn stabiele premies op ongeveer het huidige niveau.
Dit is niet te mooi om waar te zijn. Dit is slimmer rekenen. Actuaris Arno Eijgenraam kan politieke discussies overbodig maken door al deze doelstellingen tegelijk te realiseren.