Tour de Pensioen
Nieuwsbrief 2024 – 03 21 januari 2024
Ik kreeg laatst de vraag hoe het nu zit met de rol van DNB in het pensioendebat. Waar gaat dat nu fout?
Over een half jaar is er weer een Tour de France. Zoals u weet worden in de Tour ook tijdritten gereden en dat gebeurt op speciale tijdritfietsen. En natuurlijk spannen ploegen zich in om die tijdritfietsen steeds verder te perfectioneren. Stelt u zich een ploeg voor die mecaniciens heeft ingehuurd die de crème de la crème zijn op dit gebied. Het zijn geen gewone fietsenmakers, maar hoogopgeleide ingenieurs. Deze mecaniciens leven voor hun vak. Hun doel in het leven is het perfectioneren van de tijdritfiets op alle mogelijke details. En ze troeven elkaar geregeld af op innovaties die ze bedacht hebben.
De ploegleiding heeft geen idee waar deze mecaniciens mee bezig zijn, maar is heel tevreden over hun werk en de voorspelde resultaten. De ploegleiding verplicht de renners dan ook om deze tijdritfietsen te gebruiken. Niet alleen tijdens de tijdritten, maar in elke etappe. Waarom zou je zulke geavanceerde fietsen alleen in die paar tijdritten gebruiken!?
Het resultaat valt tegen. Met name in de bergritten zijn de renners niet vooruit te branden op de zware fietsen met de zware verzetten. De ploegleiding is zwaar teleurgesteld en concludeert dat het natuurlijk waanzin is om mensen over bergen te laten fietsen. De ploegleiding lobbyt bij de directie van de Tour om geen bergritten meer op te nemen en na een lobby van twaalf jaar besluit de directie van de Tour om daarin mee te gaan. Vanaf 2028 zal de Tour uitsluitend uit vlakke tijdritten bestaan.
De reclamecampagne wordt breed opgezet en de mecaniciens van de ploeg zijn wild-enthousiast.
Aanvankelijk heeft de reclamecampagne effect. Het publiek begint te discussiëren over mogelijke tijdrit duels die er gaan komen. Maar dan gaan er mensen morren. Wat is er nog aan als er alleen maar tijdritten zijn? Waar blijft het spektakel dat we nu kennen? Het ontevreden deel van het publiek groeit en groeit. Hoeveel mensen gaan nog kijken als de Tour alleen maar uit tijdritten bestaat? En hoeveel mensen blijven kijken als elke rit ongeveer dezelfde uitslag kent? Als het publiek afhaakt, zal er dan nog een Tour 2029 of een Tour 2030 zijn?
Dan staat er een mecanicien op die roept dat het onzin is dat mensen niet over bergen kunnen fietsen. Fausto Coppi en Gino Bartali fietsten in de jaren rond de Tweede Wereldoorlog al over bergen en zij deden dat op heel wat minder geavanceerde fietsen dan nu. En toch reden zij sneller de bergen op dan de renners van nu.
Deze mecanicien beweert dat hij in staat is om een nieuwe fiets te ontwerpen die speciaal geschikt is voor bergetappes. Niet terug naar de tijd van Coppi en Bartali, maar een fiets die net zo modern is als de tijdritfietsen van de bestaande mecaniciens, maar dan gericht op heel andere eisen. In plaats van vooral aerodynamisch is de nieuwe bergfiets vooral vederlicht, maar toch stevig en met ruimte voor een paar bidons water. Niet alleen grote zware verzetten, maar juist ook piepkleine versnellinkjes.
Zou u deze mecanicien willen inhuren?
Lees dit artikel nog eens en vervang dan de mecaniciens door de afdeling beleidsadvisering van DNB en de ploegleiding door het management van DNB. De directie van de Tour staat voor de minister. De tijdritfiets staat voor de rekentechnieken die sinds het Financieel ToetsingsKader gebruikt worden: de technische onderbouwing van de oude pensioenwet met de oude rekenrente. De tijdritten staan voor beleggingsfondsen die elke dag een koers in de krant publiceren, terwijl de bergritten staan voor pensioenen. De Tour met alleen maar tijdritten staat voor de Wet toekomst pensioenen.
De nieuwe mecanicien ben ik en de nieuwe bergfiets is Koopkrachtig Solidair Pensioen.
Woordenlijst
Actieve deelnemer
Actuariële premie
AOW
AOW leeftijd
Begrotingsperspectief
Beschermingsrendement
Casino pensioen
Collectief pensioen
Compensatie
DB pensioen
DC pensioen
Degressieve opbouw
Dekkingsgraad
Doorsneepremie / doorsneesystematiek
Flexibel contract
Financieel ToetsingsKader
FTK
Fictief
Franchise
Indexatie
Inkoop pensioen
Kapitaaldekking
Korten pensioenen
Koopkrachtig Solidair Pensioen
Langlevenrisico
Life Cycle Beleggen
Leenrestrictie
Nabestaandenpensioen
Malieveld
Nominale aanpraak
Nominale aanpraak
Omslagfinanciering
Opbouwbasis
Overrendement
Pech- en gelukgeneraties
Pensioenpijlers
PPI
Pech- en gelukgeneraties
Premiedekkingsgraad
Premieregeling
Projectierendement
Rekenrente
Rekenrente – oude wetgeving
Rekenrente - Alternatieve ideeën
Rekenrente - ROL Pensioenfondsen
ROL Pensioenfondsen
Restitutie
Risicobasis
Risicovrije rente
Solidair contract
Solidariteit
Solidariteitsreserve
Stichting ROL Pensioenfondsen
Vervangingsratio
Waardeoverdracht
Waarderingsperspectief
WTP
ROL is een innovatieve manier van pensioen-rekenen. Waar de politieke discussie gaat over òf-òf-vragen, realiseert de ROL èn-èn.
- Èn nominale zekerheid (geen kortingen van pensioenen meer);
- Èn snellere indexatie voor ouderen (aanpassen van pensioen aan gestegen prijzen), sneller nog dan het pensioenakkoord;
- Èn pensioenzekerheid voor jongeren;
- Èn grote kans op een volledig geïndexeerd pensioen voor jongeren;
- Èn stabiele premies op ongeveer het huidige niveau.
Dit is niet te mooi om waar te zijn. Dit is slimmer rekenen. Actuaris Arno Eijgenraam kan politieke discussies overbodig maken door al deze doelstellingen tegelijk te realiseren.